Metković,
13.6.2014. - Projekt izgradnje pregrade na Neretvi između Opuzena i Komina već prije je izazvao protivljenje stanovnika koji će živjeti nizvodno od nje, a posljednja preinaka projekta na štetu maritimnih svojstava Neretve do Metkovića izazvala je ogorčenje u Metkoviću.
Svojedobno je u Metkoviću predstavljeno rješenje koje je uz pomičnu pregradu na Neretvi uključivalo riblju stazu i prevodnicu koja bi omogućavala nesmetan prolaz i većim plovilima kao što su minikruzeri koji danas plove do Metkovića. Prema najnovijim informacijama od toga se odustalo pa će se graditi prevodnica za prolaz plovila dužine 15-16 metara. To znači da Metković može odustati od planiranoga razvoja nautičkoga turizma koji se iz godine u godinu sve više razvija, a u budućnosti bi mogao gradu i okolnim turističkim odredištima donositi značajne prihode.
Ne možemo ne vjerovati struci koja kaže da će pregrada zaštititi poljoprivredne površine u dolini Neretve, ali ne na štetu budućega razvoja nautičkoga turizma uzvodno od planirane pregrade. Upravo takav turizam može biti značajan potrošač neretvanskih poljoprivrednih proizvoda koji se sve teže plasiraju na ostala turistička područja, naročito tamo gdje su vlasnicima lanaca hotela poslali stranci koji sa sobom dovode strane dobavljače.
Stoga, svakako treba učiniti sve da se da se u Projekt ponovno uključi odgovarajuća prevodnica, jer ako se jednom izgradi ova koja se planira to je zauvijek. Ako sada nema novaca (u što sumnjamo, samo je pitanje gdje sve idu) onda treba pričekati. Uostalom, pregrada će biti i u funkciji navodnjavanja poljoprivrednih površina tako što će razinu Neretve podignuti za nekih pola metra ili više pa će slatka voda prirodnim putem završavati u kanalima. Pretpostavljamo da će se to poljoprivrednicima naplaćivati, kad-tad. Naravno, ako se ne obistine crne slutnje (neki stručnjaci kažu vrlo realne) o šteti koju će slivu Neretve nanijeti Projekt Gornji horizonti koji, usput rečeno, ide dalje, a da se od mjerodavnih u Hrvatskoj nitko ne oglašava. Hoćemo li uz prosvjede protiv Gornjih horizonata i TE Ploče na ugljen sada trebati organizirati i nove za spas plovnoga puta do Metkovića? Željeznicu su nam ukinuli, planiraju i plovni put. Još samo ostaje da srušimo most u Metkoviću pa da se vratimo u vrijeme prije nego što je stara Austrija sve to napravila.
Kako se čuva svoja baština i turistički potencijali možemo vidjeti na primjeru iz Škotske koja ima stanovnika otprilike kao i Hrvatska. Da bi plovnim putem povezali Glasgow i Edinburgh Škoti su izgradili rotirajuću brodska prevodnicu Falkirk kako ne bi ugrozili dio Hadrijanova zida koji se našao na plovnome putu. Osim plovnoga puta dobili su i turističku atrakciju na koju su toliko ponosni da su njezinu sliku stavili na svoju novčanicu od 50 funti.
Ivica Puljan