vijesti www.metkovic.hr

Domovinski rat

Veterani IV. gardijske na obljetnici VRO Maslenica

Metković, 22.1.2020. - U dijelovima Hrvatske koji su bili okupirani ili razoreni u neprijateljskoj agresiji posebno se sjećaju i obilježavaju obljetnice iz Domovinskog rata. Ovih dana sedmodnevnim svečanostima u zadarskoj županiji obilježava se 27. obljetnica veličanstvene vojno-redarstvene akcije Maslenica čiji je cilj bio spajanje cestovnom komunikacijom hrvatskog juga i sjevera.

U samo 72 sata postrojbe Hrvatske vojske i policije oslobodile su 92 četvorna kilometra hrvatskog teritorija, odbacivši neprijatelja iz zadarskog predgrađa, zračne luke Zemunik i Novskoga ždrila i time omogućile ponovno cestovno povezivanje Dalmacije s kopnenom Hrvatskom.

Tim povodom udruga veterana IV. gardijske brigade DNŽ i ove godine organizirala je posjet Ravnim kotarima za članove i prijatelje. Prije mjesec dana veterani četvrte obilježili su 25. obljetnicu operacije ZIMA 94 na Dinari koja im je ostala u sjećanju kao operacija izvedena u nadljudskim uvjetima dok je akcija Maslenica za njih najkrvavija bitka Domovinskog rata. Tijekom napadne akcije i poslije obrane oslobođenog područja svakodnevno su se u dvomjesečnim borbama izmjenjivali topničko-tenkovski i pješački napadi u kojima su s neprijateljske strane sudjelovale najelitnije neprijateljske postrojbe iz okupiranih dijelova Hrvatske, BiH te dobrovoljci i specijalci iz Srbije koji ipak nisu uspjeli slomiti obranu hrabrih branitelja.

Generacija smo koja je imala tu nesreću da dio naše mladosti provede u ratu. Generacija smo koja je imala tu sreću da nakon tisuću godina sudjeluje u stvaranju samostalne Hrvatske za koju su mnogi prije nas, kroz povijest dali svoje živote. Zbog onih kojih više nema s nama obveza nam je očuvati sjećanje na njih i žrtvu koju su podnijeli.

Rano ujutro krenuli smo iz Metkovića jednim autobusom na Maslenicu. U autobusu ugodna atmosfera. Stižemo u Kašić kod spomen križa od slavonskog hrasta pored kojeg je spomen obilježje poginulim pripadnicima III. gardijske brigade poginulima u ovoj akciji 1993. godine. U miru i tišini brojna izaslanstva braniteljskih udruga, državnih i izaslanstava gradova i županija, HV-a i MUP-a odaju počast polaganjem vijenaca i paljenjem svijeća. Kratku molitvu za poginule branitelje predvodi vojni kapelan don Ivo Topalović. Nastavljamo zatim prema Islamu Latinskom. Ispod Zelenog hrasta, spomenika prirode uz Jadransku magistralu nalazi se spomenik poginulim pripadnicima IV. gardijske brigade. Slijedi polaganje vijenaca, paljenje svijeća i molitva. Susrećemo se sa nekadašnjim suborcima koje povremeno viđamo u ovakvim prigodama. Vraćamo se istim putem prema Kašiću. Ispod platoa pored pravoslavne crkve Sv. Ilije kod spomen obilježja poginulom pripadniku IV. gbr pok. Boži Budiši palimo svijeću. Početkom veljače 1993. godine na ovoj dominantnoj koti vodile su se žestoke borbe s četnicima, gotovo prsa o prsa s velikim gubitcima na obje strane. Dio tih događanja djelomično je filmski prikazan u nedavnoj epizodi filma General na HRT-u. Između sebe prepričavamo i prisjećamo se pojedinih zgoda i nezgoda tog vremena, gotovo kao da je jučer bilo, što je zanimljivo mladima koji su s nama. Slijedi nam odlazak u Paljuv, prijeratno selo naseljeno čisto hrvatskim življem u potpunosti spaljeno u četničkoj agresiji 1991. godine. Potresno svjedočanstvo majke poginulog branitelja iz tog mjesta mogli smo pogledati u monodrami „Sakupljanje kostiju“ dramske umjetnice Mladenke Gruice izvedenoj u rujnu prošle godine u GKS-u. U mjestu zastajemo kod spomen obilježja pok. Mariju Glavoti imotskom vitezu koji je svoj mladi život položio u borbi s neprijateljskom diverzantskom skupinom gdje palimo svijeću uz molitvu. Nešto dalje dolazimo do spomen obilježja pok. Mariju Nikoliću Kišu iz Krvavca gdje nas pred kućom dočekuje obitelj Buterin i baka Marija. Nakon molitve palimo svijeću kod spomen obilježja. Domaćini su se potrudili pripremiti malu okrjepu za nas kao drage goste. Onima koji su prvi put s nama prepričavamo okolnosti pogibije pok. Marija i uvjete koji su tada vladali. S nedalekog Debelog brda neprijatelj je imao na dlanu ovo mjesto, naš svaki primijećeni pokret zasipan je stotinama granata pa je pravo čudo da nismo imali više poginulih i ranjenih. U to ratno vrijeme okoliš je tada bio prilično čist dok je u poratnom vremenu nikla šuma i grmlje. Nakon malog druženja pješice idemo prema crkvi Marije Zaštitnice Kršćana gdje je svetu misu za poginule branitelje služio župnik O. Josip Galić. Po završetku svete mise autobusom se spuštamo prema Novigradu. Na ulazu u gradić zastajemo i palimo svijeću poginulim pripadnicima II. gardijske brigade Gromovi. Heroji, koji su u blizini vodili krvave borbe zaustavivši nadiranje neprijatelja. Pored zgrade općine uz more HV je postavila šatore u kojima je poslužen vojnički grah i piće. Družimo se s prijateljima iz III. gardijske brigade pristiglima iz Slavonije. Današnje lijepo sunčano vrijeme ne pamtimo godinama na obilježavanju ove obljetnice što je upotpunilo ovaj naš mali izlet. Planinski lanac i vrhovi Velebita u daljini u siječnju bez snijega nestvaran su prizor.