Voditelj IT odjela Mislav Gluščević:
Građani su izvrsno primili 'Metkom internet'
Metković, 17. rujna 2015.
Navršila su se tri mjeseca otkako je
gradska tvrtka Metković razvoj u suradnji s Gradskom upravom pokrenula
uslugu najjeftinijega interneta u Hrvatskoj, o čemu smo već prije pisali. Zbog velike zauzetosti poslom oko uvođenja interneta, do voditelja IT odjela Mislava Gluščevića uspjeli smo doći nakon nekoliko pokušaja i zamoliti ga da nam kaže više o tome kako je došlo do pokretanja projekta i iskustvima njegove tvrtke kao pružatelja usluge i građana kao korisnika.
Kako je došlo do pokretanja
gradskog interneta i koliko je trajao taj proces?
– Nakon više od godinu dana
testiranja, građenja mrežne infrastrukture, pravnih procedura i spajanja
korisnika s pristupnim točkama, uspjeli smo u lipnju Metkom internet
staviti u funkciju. Inicijativa za pokretanjem Metkom interneta došla je
od gradonačelnika Petrova, ne bi li se građanima putem gradske tvrtke omogućio
jeftin i brz pristup internetu, što bi u konačnici smanjilo njihove mjesečne
životne troškove.
Kakva su iskustva građana kao
korisnika i Vaše tvrtke kao pružatelja usluge?
– Mogu reći da smo naišli na sjajan
odaziv ljudi kada je riječ o zahtjevima za korištenjem Metkoma . Ljude
oduševljava činjenica da ne moraju plaćati mjesečnu cijenu priključka za
telefon, ako ga ne koriste, jer naša tehnologija nije vezana za telefonsku
liniju, što nije slučaj s ostalim pružateljima internetskih usluga.
Koliko korisnika trenutno ima
gradski internet?
– Broj se mijenja svaki dan, ali
dnevno uspijemo spojiti 3 do 5 kućanstava s jednom ekipom tehničara, uz ostala
redovita održavanja i sitnije intervencije. Mogu reći da dnevno znamo dobiti i
na desetke zahtjeva pa nam se događa da jednostavno ne stižemo spojiti sve
korisnike brzinom kojom bi htjeli. Zbog toga planiramo otvoriti još nekoliko
radnih mjesta da bismo zadovoljili potražnju tržišta i bili brži kod spajanja
novih korisnika. Mislim da je to dobro za Metković koji će osim vrlo povoljnoga
pristupa internetu dobiti i nekoliko novih, samoodrživih radnih mjesta.
Koliko Grad Metković sudjeluje u
projektu Metkoma?
– Mi ne bismo mogli ponuditi tako
povoljne cijene građanima da Grad korisnicima ne sufinancira troškove priključka
i instalacije. Da nema te stavke, troškovi bi bilo sigurno dvostruko viši, a
ovako je Gradska uprava svojim sugrađanima izravno omogućila internetske usluge
po najnižim cijenama, a iz dosadašnjega iskustva vidimo da je to apsolutno
urodilo plodom.
Kolika je pokrivenost pristupnim
točkama u Metkoviću?
– Što se tiče radijusa grada
Metkovića, on je pokriven više od 90%, no ponekad ne postoji mogućnost da se
korisnik spoji na neku pristupnu točku. Primjera radi, osoba živi u prizemlju
zgrade s pet ili šest katova koja je okružena betonom. U takvim je situacijama
problematično korisniku postaviti antenu da se spoji s nekom od naših pristupnih
točaka. Naši tehničari u takvim slučajevima zaista ulažu dodatan napor da bi
pronašli rješenje i spojili korisnika na našu mrežu. Postoje i situacije kada je
potrebna suglasnost ostalih stanara u zgradi, tako da ljudi nekada znaju biti
razočarani jer se ne mogu spojiti zbog susjeda, ali to su zaista rijetke
situacije.
Što je s pristupnim točkama u Vidu
i Prudu?
– Tamo imamo jako veliko zanimanje za
korištenjem Metkoma. Već sada u Vidu i Prudu pojedinci koriste gradski
Internet zahvaljujući lokaciji na kojoj žive jer su na tome mjestu već povezani
s nekom od naših točaka. Mi ćemo krajem ovoga tjedna Vid i Prud u potpunosti
pokriti novim pristupnim točkama, što pripremamo već posljednjih mjesec i pol.
Tada ćemo moći ponuditi kompletnu pokrivenost mještanima tih prigradskih
naselja. Do sada smo morali odbijati neke zahtjeve jer prema pravilima struke
nismo mogli spajati korisnike, ako njihova fizička lokacija nije zadovoljavala
minimalne uvjete za kvalitetnu uslugu. Sada će se i to promijeniti.
Metković razvoj nudi i kontaktni telefon za pomoć korisnicima?
– To je besplatan servis za
korisnike. Korisnička služba radi od 7 do 15 sati svakoga radnoga dana, s tim da
smo zbog stalnoga rasta broja korisnika uveli i dežurstva do 18 sati, a pokušat
ćemo uvesti i rad službe subotom. Moram reći da ljudi još nisu stekli naviku
koristiti taj kontaktni telefon u slučaju smetnji. Nama bi jako puno značilo da
nam se jave na besplatni broj 0800 200 219, a ne na neki drugi način. Također,
moram upozoriti sve korisnike Metkoma da u slučaju nekog kvara
ne resetiraju bežične rutere, kako su to radili s prijašnjim pružateljima
usluga, jer naš sustav ne funkcionira na takav način. Oni tako, zapravo, sami
sebe odsijeku s interneta pa mi moramo fizički intervenirati na lokaciji
korisnika.
Što se događa u slučaju nekoga
većeg kvara?
– Prošlih desetak dana smo imali
tehničkih problema s mrežom. Trudili smo se reagirati što brže, no u cijelome
Metkomu radi svega četvorica-petorica ljudi pa smo bili prisiljeni raditi u
svako doba dana i noći. Naša mreža je moguće bila napadnuta prošli tjedan, što
je bio veliki izazov za tako mali tim kao što je naš, koji je trebao obraniti i
normalizirati mrežu. Korisnici su se s pravom bunili, i za to se iskreno
ispričavamo, no mi to jednostavno nismo mogli riješiti prije nego što jesmo.
Naša služba je za to vrijeme mailovima, SMS i Facebook-porukama, i pozivima
obavještavala korisnike o tome što se događa, a istovremeno smo razvili
paralelni link, čija je svrha da se u slučaju pada mreže prebacimo na njega,
kako bi se korisnicima automatski omogućilo spajanje na internet. Uložili smo
dodatna sredstva u infrastrukturu pa se nadamo da se prošlotjedni slučaj neće
ponoviti.
Koji je najpopularniji internetski
paket među korisnicima?
– Svakako onaj od 50 kuna, ali moram
naglasiti da je to najmanji paket. Korisnici se znaju žaliti na njegovu brzinu,
no treba istaknuti da se to događa jer je taj paket ograničen. Kada u svojoj
kući koristite taj paket i istovremeno ste priključeni na internet putem laptopa,
nekoliko mobitela i tableta, internet će biti spor jer ste ga sami sebi
zagušili. Dakle, paket od 50 kn nije namijenjen brojnijim obiteljima u kojima
svi intenzivno koriste internet. Ljudi to često miješaju s ponašanjem naše
mreže. Ona ima kapacitet dvostruko veći nego što su njezine trenutne potrebe.
Kada ljudi misle da im je brzina loša, to obično nema puno veze s nama, iako se
trudimo detaljno pregledati svaku takvu prijavu i po više puta. I tada se opet
događa da ljudi samoinicijativno resetiraju bežični ruter i stvore dodatne
probleme jer se tako zapravo odjave s naše mreže. Još jednom apeliram na
sugrađane koji koriste Metkom da ne resetiraju bežične rutere jer
tako neće riješiti problem koji imaju s pristupom internetu.
Za kraj, možete li budućim
korisnicima pojednostavljeno objasniti kako internet veza dolazi do njihovih
domova te na koncu do njihovih stolnih računala ili prijenosnih uređaja u domu.
– Naravno. Naša mreža je sačinjena od
glavnog optičkog dovoda širokopojasnog interneta u našu centralu. Odatle
internet bežičnim putem distribuiramo na sve naše lokacije na kojima su
raspoređene pristupne točke. U trenutku kada tehničari dođu na lokaciju
korisnika, naprave izvid i provjere mogućnosti priključenja, montira se mala
usmjerena antena koja se putem našeg internog sustava uz autentikaciju i
autorizaciju bežično spaja na jednu od tih točaka te tako donosi internet u dom
korisnika. Dalje se, ovisno o vrsti zatraženog priključka, antena spaja ili
izravno u stolno ili prijenosno računalo, ili u bežični ruter koji im onda pruža
kućnu bežičnu mrežu za bežično spajanje unutar korisnikova doma.
ŠTO
ODABRATI?
Na mrežnome mjestu Metkom interneta možete vidjeti ponudu privatnih i poslovnih paketa, a nakon odabira nudi vam se kalkulator kojim točno možete izračunati koliko vas stoji prelazak na Metkom internet. Cijenu pripadajuće opreme možete platiti jednokratno bez ugovorne obveza, a potpišete li ugovor, možete je razgoditi na 12 li 24 obroka.
Za najjeftiniji privatni paket 'M5' od 50 kn (sve cijene su s PDV-om) pri uvođenju treba platiti antenu i njezinu instalaciju. To stoji 150 kn i omogućuje priključak na jedno računalo. Želite li se na mrežu spajati s više bežičnih uređaja, treba doplatiti još 150 kn za bežični ruter. U tu je cijenu uključena i njegova konfiguracija.
Potpišete li s Metkomom ugovor na 12 mjeseci, dodatno ćete mjesečno plaćati 15 kn za antenu, odnosno 30 kn za antenu i ruter. Ugovorom na 24 mjeseca te će doplate mjesečno iznositi 7,5 kn, odnosno 15 kn. Imate li otprije svoj vlastiti bežični ruter, nećete ga trebati kupovati nego ćete samo jednokratno platiti 30 kn za njegovu konfiguraciju.
Oni kojima je važna i brzina uploada, mogu doplatiti polovinu cijene paketa pa će, primjerice za paket M5 koji stoji 50 kn i omogućuje brzine 5 Mbps / 512 kbps, uz doplatu od 25 kuna dobiti brzinu uploada od 1 Mbps.
Dvoumite li između paketa M5 i M10, najbolje je da odlučite na temelju iskustva s brzinom (propusnošću) paketa kojega ste do sada imali kod dugih davatelja internetske usluge. Razlika u cijeni dvaju spomenutih paketa nije velika, a dobivate dvostruku propusnost u oba smjera.