120 godina od gradnje željeznoga mosta u Metkoviću
Metković, 31. prosinca
2015.
Posljednjega prosinačkog dana 2015. objavljujemo prilog koji nam gotovo
cijeli mjesec leži „u ladici“, a koji je trebao biti objavljen 5. prosinca.
Toga je nadnevka prije 120 godina u Metkoviću svečano u promet pušten željezni most koji je, uz metkovsku luku i željeznicu što je naš grad s
Mostarom spojila 1885. (sa Sarajevom 1891.), postao jednim od ključeva
brzoga razvoja grada pod austrougarskom upravom. Most je dobio ime
Jelisava-most tj. Jelisavin most, prema supruzi austrougarskoga
cara i kralja Franje Josipa I.
Od toga prosinca 1895. pa do srpnja 1972. most na Neretvi postaje
nezaobilaznim motivom
na razglednicama kojima je Metković obilovao. Budući da više nije mogao
zadovoljavati sve veće prometne potrebe među dvjema metkovskim obalama, stari
most je razgrađen, a na njegovim proširenim kamenim kolonama položena je
nova čelično-betonska konstrukcija koja danas nosi ime Lučki most. U
promet je puštena 14. svibnja 1973. Građevinske radove izvelo je dubrovačko
poduzeće GP Graditelj, a čeličnu konstrukciju Braća Kavurić iz
Zagreba.
O gradnji
staroga željeznog mosta te o povijesti metkovskih mostova dr. sc. Ivan Jurić
pripremio je za novi broj Hrvatskoga neretvanskog zbornika (izlazi u
veljači) iscrpan prilog. Mi ovdje donosimo fotografije s gradilišta iz
1895., koje nam je ustupio Fotostudio Veraja, te iz našega fotoarhiva
fotografije na kojima su zabilježeni radovi na novome mostu 1972. i 1973.
Radovi na
željeznome mostu 1895.
Radovi na
novome mostu 1972. i 1973.