Nasip dobrim dijelom dosegao punu visinu
Na Duvratu još samo trava nedostaje
Metković, 20. rujna 2015.
Nedavno smo u
pratnji g. Tihomira Galića, voditelja Projekta sustava za obranu od poplave
Metkovića i nadzornoga inženjera, obišli trasu gradilišta od granice s BiH na
Glibuši do Duvrata – svih 6.439 metara nasipa koji je dobrim dijelom gotovo
završen pa se na nekim dionicama još samo treba zasijati trava. Do sada je samo
za tijelo nasipa utrošeno 184.000 prostornih metara materijala, što odgovara
kocki stranica 57 metara.
GLIBUŠA
Na
najzahtjevnijoj dionici uz vodotok Glibuša, od ceste prema Vidu do granice s BiH,
prvo su u dužini 1.328 metara izvedeni pripremni radovi da bi se uopće moglo
početi s gradnjom nasipa. Nakon uklanjanja mulja i raslinja položen je
geokompozit (geotekstil + geomreža), na što su nabačene velike količine krupnoga
kamena, kako bi se podloga stabilizirala i nasip mogao početi raditi na tvrdoj,
stabilnoj podlozi. Trenutna visina nasipa je oko 3,00 m n. m. i s vanjske strane
vidljiva je bentonitna membrana kojom će u konačnici biti obložena cijela
vanjska strana pa će se njome formirati vodonepropusni sloj. Bentonitna membrana
je, zapravo, zaštita koja se sastoji od dva gusto tkana i prošivena pamučna
sloja s ispunom od bentonita – posebne gline (ili posebne vulkanske prašine),
koja u dodiru s vodom nabubri i tako sprječava procjeđivanje vode kroz tijelo
nasipa. Na nekoliko mjesta vidjeli smo da su dovezene i nove količine materijala,
što znači da će se na Glibuši radovi i dalje neprekidno odvijati.
PUT NARONE
Nasip uz cestu
prema Vidu u dužini 660 metara dosegao je punu visinu i trenutno se radi na
uređenju njegovih pokosa. Budući da je održavanje pokosa i svih drugih površina
nemjerljivo lakše ako se zatravne pa se potom održavaju košnjom, nastojat će se
što veće površine u završnoj obradi pripremiti upravo za postupak zatravljenja.
DIONICA JERKOVAC
Od puta prema
Vidu nasip se pravocrtno proteže 3600 metara na jugozapad. Na toj dionici kruna
nasipa je dobrim dijelom dosegnula predviđenu kotu od 4,25 m.n.m. i s vanjske
strane izgleda impresivno.
Što se tiče
samoga slijeganja nasipa, tj. propadanja slabijega nosivog tla, inž. Galić nam
je rekao da je toga, kako se i očekivalo, bilo na nekoliko mjesta, ali da nigdje
nije došlo do slijeganja u većoj mjeri (većoj od proračuna) te loma ili klizanja
nožice nasipa. Iz toga se dade zaključiti da su svi do sada izvedeni radovi,
odnosno izgrađeni objekti, u skladu s očekivanim pojavama.
Kruna nasipa na
dva je mjesta snižena za 55 cm (odnosno na kotu sigurnosnih preljeva od 3,70 m.
n. m.) pa će se u slučaju ekstremno visokih voda na tim mjestima poplavne vode
upuštati u branjeno područje kako bi se smanjila razlika tlakova s vanjske i
unutrašnje strane nasipa. Tako će se nasip održati stabilnim, odnosno izbjeći će
se lom i rušenje nasipa. Pojednostavljeno rečeno, razlika u razini vanjskih i
unutarnjih voda može biti najviše 1,5 m, što znači da će se dozvoljavati porast
unutrašnjeg vodostaja do kote +2,20 m. n. m. Tako ni jedna stambena kuća ne bi
bila ugrožena.
Da bismo
shvatili što znači +2,20 m. n. m., spomenimo mjerenja koje smo proveli nakon
velikih poplava 2010. godine. Bili smo zamolili Božidara Ivića iz Geodetskog
ureda Ivić 1/1 da nam izmjeri nekoliko nadmorskih visina na
karakterističnim točkama koje su bile obuhvaćene tim poplavama. Tako je nasred
raskrižja Puta Narone – Zagrebačke i Neretvanskih gusara izmjerena kota 2,52 m.
n. m., na cesti pred crkvom sv. Nikole 2,34 m. n. m., a pred trgovinom Narona
u Ul. Neretvanskih gusara 2,20 m. n. m.
Dobiveni
su rezultati točnosti
±2 cm, jedino su sporne točke mjerenja, budući da je površina ceste često imala
nagib pa je bilo pitanje gdje mjeriti. Najočitiji primjer je raskrižje pred
bivšom trgovinom Kulina (danas Studenac) gdje je na otprilike
procijenjenoj sredini izmjereno 2,13 m. n. m., no teren na tome raskrižju ima
velik pad pa bi se taj bi se rezultat značajno mijenjao u samo nekoliko metara
udaljenosti točke od točke.
PRIJELAZI ZA
POLJOPRIVREDNIKE PREKO KANALA I NASIPA
Na svim
sigurnosnim preljevima (Jerkovac, Struga i Put Narone) biti će motornim vozilima
omogućen prijelaz preko nasipa. Poljoprivrednici će ih slobodno moći koristiti
za odlazak na svoje zemlje koje su s vanjske strane nasipa. Naime, prostorom
glavnoga kanala, berme i samoga nasipa moći će se kretati samo vozila ovlaštenih
osoba (Hrvatske vode, HEP, održavanje ...). S vanjske strane
nasipa poljoprivrednicima će biti uređen poljski put, a takav put bit će i s
unutarnje strane glavnoga kanala Jerkovac, za sada u duljini od oko 750 m,
odnosno do posljednjega mostića kojim su se poljoprivrednici koristili za
pristup zemljama preko glavnoga kanala. Tu su obvezu Hrvatske vode preuzele
prilikom otkupa zemljišta, a ako bude moguće, unutarnji put će se do kraja
projekta izgraditi cijelom dužinom kanala Jerkovac.
KANAL JERKOVAC
Baš na tome vrlo
značajnom hidrotehničkom objektu ovih se dana intenzivno radi. Inž. Galić nam je
rekao da su gotovo svi kapaciteti prebačeni na glavni kanal Jerkovac, ne bi li
se što više iskoristila niska razina vode u njemu, odnosno izvelo što više
radova za sušna razdoblja, jer će u kišnom razdoblju zahtjevnost pri izvođenju
tih radova biti kudikamo veća. Glavni kanal ima višestruku ulogu: skuplja kroz
nasip procijeđene vode te oborinske i podzemne vode koje se u nj slijevaju iz
bočnih kanala unutar branjenoga područja, a s druge strane, za niskih ljetnih
vodostaja i pri optimalnim uvjetima (kada je razina vode u močvari viša od
razine vode u branjenom području) njime se mogu u branjeno područje upustiti
dodatne količine vode, odnosno poboljšati stanje voda u tome području. Trenutno
se izvode radovi na njegovoj regulaciji-uređenju, tj. produbljenju dna te
formiranju pokosa. Uređenje dna sastoji se od produbljenja do tražene kote te
postavljanja geotekstila i sloja kamena, čime će se spriječiti procjeđivanje
sitnih čestica iz tijela nasipa. Uređenje pokosa radi se jednostavnim
profiliranjem s površinskim utvrđivanjem.
CRPNA STANICA
JERKOVAC I DRUGI VAŽNI OBJEKTI
Glavni kanal
Jerkovac završit će jezercem na Duvratu, gdje su već izgrađeni svi pripadajući
objekti sustava: crpna stanica, regulacijska ustava, trafostanica i objekt za
upravljanje sustavom. U potpunosti su izvedeni i radovi na opremanju tih
objekata svim elektrostrojarskim elementima. Ti će objekti služiti za
upravljanje cijelim sustavom na području RH. Isto će biti i na bh. strani. Nasip,
odnosno njegovi pripadajući objekti koji će se izgraditi na samoj granici,
služit će za kontrolu i upravljanje dijela sustava unutar BiH. Cijeli sustav
obrane od poplava u punini će profunkcionirati tek kada se izgrade oba dijela
sustava. Sve do toga trenutka Hrvatske vode će funkcioniranje sustava osigurati
privremenim mjerama.
DIONICA NA
DUVRATU JOŠ SAMO ČEKA TRAVU
Od CS Jerkovac
potpuno je završena 1.015 m duga dionica nasipa koja se pruža kroz predio Duvrat,
odnosno do ceste Metković - Kula Norinska. Premda se posljednja počela raditi,
ispalo je da je prva završena. Još su preostali radovi zasijavanja trave na
pokosima i na kruni nasipa.
NASTAVAK U BOSNI
I HERCEGOVINI
Inž. Galić nam
je rekao da se uskoro nastoji obaviti sve pripremne predradnje i radnje kako bi
se što prije počelo s izgradnjom dijela nasipa u BiH. Nadamo se da će biti tako,
a sudeći prema tome kako Skladgradnja izvodi radove na hrvatskoj strani,
ne bi trebalo dugo čekati da bude gotov kompletan sustav obrane od poplava grada
Metkovića i prekograničnoga Gabela Polja.