Prometni redar Igor Penava:
Smanjuje se broj
prekršaja, što se i vidi na ulicama na kojima je više reda
Metković, 4. listopada 2014.
Već gotovo pola godine u Gradu
Metkoviću djeluje služba prometnoga redara, a usporedo s time uvedena je naplata
parkiranja kojom upravlja gradska tvrtka Metković razvoj čiji su
zaposlenici kontrolori parkinga. Kako građani nerijetko brkaju nadležnosti
jednih i drugih porazgovarali smo s prometnim redarom Igorom Penavom o tome što
je njegov posao.
Koje su, zapravo, ovlasti
prometnoga redara?
– Ovlasti prometnog redara su:
nadziranje nepropisno zaustavljenih i parkiranih vozila na javnim gradskim
površinama, upravljanje prometom i premještanje nepropisno zaustavljenih i
parkiranih vozila. Da bi to mogao raditi redar mora proći obuku na Policijskoj
akademiji u Zagrebu i dobiti suglasnost MUP-a te radi prema Zakonu o sigurnosti
prometa na cesti, tako da su i kazne koje prometni redar izdaje predviđene
zakonom, a ne odlukom jedinice lokale samouprave.
Osim toga, prometni redar
obavlja i poslove planiranja uređivanja ulica te njihovo ocrtavanje, poslove oko
postavljanja znakova i nove regulacije prometa, pripremanje odluka o uređenju
prometa na području Grada Metkovića (u suradnji s policijom) te sudjeluje u
projektima pri izgradnje biciklističkih staza…
S druge strane, kontrolori
parkinga utvrđuju samo je li vozač platio parkiranje na za to označenom mjestu.
Je li jedinica lokalne
samouprave obavezna imati prometnog redara ako ima naplatu parkinga? Je li to
povezano?
– Nije povezano i nije obvezno,
međutim MUP nastoji dio poslova prebaciti na jedinice lokalne samouprave pa tako
i nadzor nepropisno zaustavljenih i parkiranih vozila te upravljanje prometom.
Upravljanje prometom još mogu obavljati jedinice prometne mladeži i školske
prometne jedinice.
Gdje prestaje nadležnost
prometnog redara, a počinje nadležnost policije?
– Prometni redar radi samo na
području jedinice lokalne samouprave u kojoj je zaposlen i djeluje na javnim
gradskim površinama. Tu spadaju: nogostupi, pješački prijelazi, raskrižja,
parkiranja na cesti (pet metara od pješačkoga prijelaza i pet metara od
raskrižja ne smije se parkirati). To je, uglavnom, određeno člancima 17., 78.,
80., 82. i 83. Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Vozila na privatnim
posjedima u nadležnosti su policije.
Odnosi li se to i na
županijske i državne ceste?
– Da, na sve ulice u gradu.
U početku ste
prekršiteljima izdavali samo upozorenja?
– Četiri mjeseca radilo se samo
sa upozorenjima, nastojeći tako upozoriti građane da se njihova vozila nalaze
nepropisno parkirana, odnosno zaustavljena te su na listićima tiskani članci
Zakon o
sigurnosti prometa na cestama.
Kako je danas?
– Danas se pišu nalozi za
kazne, a upozorenje dobije samo onaj vozač koji je na mjestu prekršaja zatečen s
vozilom. Znači, ako je prometni redar već počeo pisati nalog za kaznu o
počinjenom prekršaju pa dođe vozač, onda dobije samo upozorenje. Evidentira ga
se, ali ga se ne goni.
Kakvom
opremom raspolažete?
– Koristim uređaj sa sistemskim
programom Pazigrad riječke firme Ri-ing net kojim se preko
računala spajam na server. Na uređaju je kompletna baza podataka, a njime mogu i
fotografirati. Uređaj na osnovu fotografije automatski očitava registraciju
vozila, a preko GPS-a učitava mjesto počinjenja prekršaja. Načine se tri-četiri
fotografije da se vozilo vidi sa svih strana, da se vidi tablica i to vrijedi
kao dokazni materijal.
Koliko ste do sada
napisali upozorenja i naloga za kazne?
– Otkako koristim ovaj uređaj
napisao sam gotovo 1170 upozorenja i 328 kazni, a prije toga bilo je još
oko 2300 upozorenja.
Kakva je naplata kazni?
– Naplata je između 30 i 40
posto, a vozačima savjetujem da kaznu plate u roku tri dana jer onda plaćaju
pola cijene i prekršaj se ne uvodi u prekršajnu evidenciju, a počinitelj
prekršaja ne smatra se osuđenim za prekršaj.
Prilično stimulativno.
Kolike su, inače, kazne za razne prekršaje?
– Za parkiranje i zaustavljanje
unutar pet metara od pješačkoga prijelaza ili raskrižja kazna je 300 kuna, isto
kao i za ometanje prometa, parkiranje uz lijevi rub kolnika te parkiranje i
zaustavljanje na nogostupu. Za zaustavljanja i parkiranja pod znakom zabrane
kazna je 500 kuna, a 700 kuna je za parkiranje na mjestu rezerviranom za osobe s
invaliditetom.
Koji su najčešći
prekršaji?
Najčešći prekršaj je parkiranje
i zaustavljanje na nogostupu i mogu reći da se to bitno popravilo jer se vidi da
su nogostupi uglavnom dostupni pješacima, naravno, u vrijeme rada prometnoga
redara.
Građani često imaju potrebu
zaustaviti vozili pred nekom trgovinom i sl. Gdje je
dozvoljeno zaustavljanje?
– Zaustavljanje i parkiranje
dozvoljeno je na obilježenim parkirnim mjestima na kojima se tolerira 10-15
minuta bez plaćanja i to je pod ingerencijom gradske tvrtke Metković razvoj.
Zaustavljanje na nogostupu dozvoljeno je samo tri minute, s time da se pješacima
ostavi širina slobodnoga prolaza od najmanje 1,6 metara, a ta površina ne može
biti uz rub kolnika. Na nogostupu se pod istim
uvjetima može parkirati,
ako je to dozvoljeno prometnim znakom. Sve to je u svrhu prevencije i sigurnosti
svih sudionika u prometu. Dakle, najvažnije je osigurati slobodan prolaz djeci i
osobama s invaliditetom.
Ipak, postoje i situacije
kada vozilo moramo zaustaviti na nogostupu duže od tri minute.
Kada se to tolerira?
– Ako živite u centru možete
stati i iskrcati vešmašinu, ali ne možete parkirati na nogostup i otići u
kafić. Ako se vidi da se nešto radi, otvoren prtljažnik, O. K. radi se. Ako je
čovjek u vozilu neću mu
pisati kaznu, nego ću ga
zamoliti da ne stoji dugo ili da pomakne vozilo...
Kako je s dostavnim
vozilima?
– Dostava se tolerira, s time
što mislimo dopuniti Odluku o uređenju prometa da u vrijeme dolaska
djece u školu, znači od
7 do 7.30 i odlaska iz škole od 12.30 do 13 sati, neće moći biti dostave u
centru grada.
Što je s desnom stranom
grada?
– Na desnoj strani je stanje po
pitanje prometa katastrofalno jer se tamo već dugo ništa nije ulagalo u prometnu
infrastrukturu. U gotovo svim ulicama nedostaje horizontalne i vertikalne
signalizacije.
Uspjeli smo obnoviti usporivače
prometa (popularno zvane ležećim policajcima) i ocrtati pješačke prijelaze u
Ulici Alojzija Stepinca (kraj škole), a uskoro ćemo obilježiti Zagrebačku i
Ulicu neretvanskih gusara. Radimo projekt kompletnoga uređenja Mlinske i
Industrijske ulice. Pokraj Dodigove gostionice stanje je kritično i pokušat ću
to promijeniti u suradnji s policijom. Inače, za to je mjesto u izradi idejni
projekt mini-tržnice.
Može se zamijetiti da red
traje dok je radno vrijeme prometnoga redara, a izvan toga malo
se poremeti. Hoćete li dobiti
kolegu?
Možda poslije Nove godine, a i
to će ovisiti o gradskim financijama.
Spomenuli ste na početku
biciklističke staze, hoćemo li dobiti koju?
– Da, to je u planu. Stupio sam
u kontakt s Udrugom Sindikat biciklista iz Zagreba i oni su voljni pomoći
savjetima. Za sada ćemo dio šetnice uz Neretvu pretvoriti u biciklističku stazu
i nastojat ćemo maknuti ona vozila sa šetnice. U suradnji s Turističkom
zajednicom Grada Metkovića radi na projektu ucrtavanja biciklističkih staza na
širem gradskom području, a ja ću tražiti da se prilikom svake rekonstrukcije
ulice obavezno ostavi i uredi staza za bicikliste. Za početak ćemo dati izraditi
nove stalke za bicikle, tzv. klamarice, koje će omogućiti sigurnije
ostavljanje bicikla na javnim površinama.
Kada smo već kod biciklista,
ovim putem apeliram na sve njih da prilikom prelaska pješačkih prijelaza siđu sa
svojih bicikla i poguraju ih preko prijelaza jer svakodnevnim radom na cesti
primjećujem dosta kritičnih situacija. Stoga su u planu i edukativne radionice
za bicikliste.
Za kraj, kakve su reakcije
vozača?
– Ima pozitivnih, ali i manje
pozitivnih, da ne kažem bučnih. Najčešće se pravdaju da su tu parkirali sto
godina, minut ću, dva ću minuta i tako. Ima svakakvih.
Malo
statistike
Iz grafikona koje nam je poslao g. Penava (podatci su otkako koristi spomenuti uređaj) vidi se da je najčešći prekršaj parkiranje i zaustavljanje na nogostupu, ali i da
je broj prekršaja u opadanju. Naravno, za dobivanje trenda podatke treba pratiti duže vrijeme. Kliknite na grafikone za uvećanje.
Graf 1: Broj izrečenih
obavijesti o prekršaju (kazni) i upozorenja u odnosu na vrstu prekršaja za razdoblje od 31.
srpnja do 3. listopada 2014. Uvjerljivo najviše je parkiranja na nogostupu.
Slijedi ometanje prometa pa parkiranje na mjestu za invalide i uz lijevi rub
kolnika, parkiranje pod znakom zabrane itd.
Graf 2 i 3: Usporedba kolovoza i rujna. Premda je u opadanju i dalje prednjači parkiranje i zaustavljanje na kolniku.
Upola se smanjio broj ometanja prometa, ali je jako porastao broj parkiranja i zaustavljanja uz lijevi rub kolnika. Vidi se i porast izrečenih obavijesti o
prekršaju u odnosu na upozorenja.
Graf 4: Odnos izrečenih obavijesti o prekršaju i upozorenja za razdoblje od 31. srpnja do 3. listopada 2014.
Graf 5: Struktura izrečenih kazni. Tri se četvrtine njih odnose na parkiranje i zaustavljanje unutar pet metara od pješačkoga prijelaza ili raskrižja, ometanje prometa, parkiranje uz lijevi rub kolnika te parkiranje i zaustavljanje na nogostupu. Slijedi parkiranje i zaustavljanje na mjestu označenom za invalide pa pod znakom zabrane.
Graf 6: Struktura izrečenih kazni
prema registracijskim pločicama vozila. Naravno da su u velikoj većini HR registracije, a što se tiče BH registracija trebalo bi znati koliko se njih odnosi na susjedno Gabela Polje čiji stanovnici gotovo svakodnevno dolaze obaviti što u Metkoviću.