Baraban je nazvan po razbojniku
Barabi koji je pušten na slobodu umjesto Isusa za vrijeme židovskog blagdana
Pashe.
Obred Velikoga petka počinje
Gospinim plačem u tri sata popodne. Određeno je tko pjeva čije riječi:
Isusove riječi pjevao je župnik, a riječi pisca puk. Za vrijeme Plača,
kad bi župnik rekao Udrimo Barabana, branimo Gospodina!,[1]
narod bi stao udarati po zidovima šibama koje su se donosile od kuće.
Udaranjem barabana po crkvenim
klupama vjernici su iskaljivali svoj bijes protiv onih koji su osudili Isusa, a
pustili Barabana (Barabu).
Običaj s barabanom karakterističan je
za Metković: To su bili štapi od konjopike koje bi se uzrezale na crtu, jednu
bilu i jednu smeđu, bila je bila izguljena kora sa šipke ili štapa, a smeđa od
kore. Kad bi bila propovid, rekli bi: „Udri barabane po junčiću!“ Narod
bi tada udara po bancima, kad bi misa završila mladići bi se skupili kraj škropjenjice u kojoj nije bilo vode. Kad bi djevojke došle da se prikriže,
mladići bi ih udarali po rukama i vikali: „Udri barabane, udri!“[2]
Barabanu se pripisuju apotropejska
svojstva.[3]
U Dalmatinskoj zagori, primjerice, baraban se radio od jasenove šibe s koje bi
djelomično skinuli koru – išarali ga i na taj način ukrasili. Svi su ukućani
nosili svoj baraban u crkvu, žene i djeca manje, a muškarci veće. Barabanu se
pridavala apotropejska moć, pa su ga nosili kući i držali iznad vrata vjerujući
da će im odagnati zlo od ukućana. U pučkoj su ga veterini upotrebljavali za
liječenje domaćih životinja, npr. bolesnu bi životinju udarali barabanom. Ako
konj zalegne i ne može ustati, tukli bi ga barabanom, a kad se razboli ovca ili
koza, razrezali bi joj uho i tukli po njemu, a zatim joj dali da poliže krv koja
se zadržala na barabanu. U nekim drugim krajevima određeni obredi imali su apotropejski karakter.[4]
U mnogim europskim državama bio je
veoma raširen običaj šibarina.[5]