1. Prvi spomen
Naronu prvi
spominje grčki povjesničar Pseudo Skilak u 4. st. pr. Kr., pišući da
je Neretva plovna do emporija (pristaništa), koje je očito bilo u
Naroni. Teopomp, o kojemu piše geograf Strabon, kaže da su u Naroni
grčki trgovci prodavali keramičke proizvode.
2. Podrijetlo naziva
Jezikoslovac A.
Mayer izvodi toponim Narona po rijeci Náron, od korijena ner-/*nar-, u
značenju, roniti, odakle i hrvatsko noriti (roniti), kao u po-nor-nica.
3. Ilirska Narona
Teško je reći koja
su plemena u pretpovijesno doba obitavala u dolini Neretve. Vjerojatno
su to u početku bili Daorsi, koje su kasnije potisnuli Ardijejci, te
Delmati. Ilirsko gradinsko, ili pak izvangradinsko naselje, bilo je na
vrhu brežuljka iznad Vida. Jake tvrđave-gradine iznad Vida postojale
su na Marušića gradini (375 m) i na Velikoj Mitruši (460 m).
4. Grčka Narona,
Grci nisu ostavili
puno tragova u Naroni. Iz 4. st. pr. Kr. potječu dvije okrugle kule
u zidinama. Nema natpisa na grčkome jeziku, osim tri nadgrobne stele
helenističkoga stila.
5. Dolazak Rimljana u Poneretavlje,
Rimljani se
učvršćuju u Naroni nakon rimsko-ilirskih ratova. U Naroni, ili blizu
nje, postojao je rimski vojni bivak (castra) kao legijska baza za
ratove protiv Delmata. Proširuju se gradske zidine.
6. Organizacija i ustroj vlasti,
U početku rimske
vladavine Narona je bila conventus civium Romanorum (zajednica rimskih
građana), te municipij ( općina s nepotpunim rimskim građanskim
pravom). Narona je postala rimska kolonija (Colonia Iulia Narona),
dakle s punim rimskim građanskim pravom, možda u doba Cezara u I.
st. pr. Kr. Njome su upravljali quattuorviri (vijeće četvorice), pa
duoviri (kolegij dvojice), birani iz redova gradskoga vijeća (ordo
decurionum). U središtu grada podiže se trg (forum) s javnim
građevinama – hram, kurija i dr., dok je amfiteatar vjerojatno bio
izvan grada.
7. Naronitanski konvent,
Narona je bila u
provinciji Dalmaciji CONVENTUS NARONITANUS - Naronitanski konvent:
sudsko i upravno središte jedne regije. Konvent se protezao područjem
mnogih ilirskih plemena i sezao je od jadranske obale, na zapadu do
Cetine, pa u unutrašnjost Bosne istočno od Vrbasa, ušće Bosne, a na
istoku je prelazio Drinu, uključujući Crnu Goru i dobar dio primorske
Albanije.
8. Naronski ager,
Naronski ager
(zemljište u vlasništvu grada Narone) graničio je na obali s agerom
Salone blizu Makarske, u unutrašnjosti s agerom Novae (Runovići kod
Imotskoga, zahvaćajući današnji Ljubuški i Čapljinu, gdje je graničio
s agerom Diluntuma (Stolac) i na jugu je zahvaćao Ston i Pelješac do
granice s agerom Epidaura. Kolonija Narona dodjeljivala je često
zemlju u svojemu ageru veteranima na otpustu iz vojne službe.
9. Topografija i arhitektura Narone I.-III. st.
Narona se
vjerojatno protezala u opsegu od 25 hektara, što znači na dobar dio
današnjega močvarna predjela. Imale je izgrađene prometnice prema
Saloni i Epidauru. Zgrade su podizane od tesana kamena i opeke, krovna
cigla uvozila se iz Italije (Pansiana, Ambrosiana i dr.).
10. Epigrafički spomenici,
U Naroni je nađeno
više od trista rimskih spomenika: svečanih, javnih, privatnih i
nadgrobnih. Na njima se spominju mnogi gradski članovi uprave, vojni
dužnosnici, kao namjesnik provincije Dalmacije P. Cornelius Dolabella.
Osim onih u Arheološkoj zbirci u Vidu, četrdesetak ih je ugrađeno u
Erešovu kulu u Vidu, dok se ostali nalaze u Arheološkom muzeju u
Splitu i drugdje.
11. Numizmatički nalazi,
U Naroni je nađeno
dosta primjeraka novca, od drahma Dirahija i Apolonije, rimskoga
republikanskoga novca, do zlatnika, srebrenjaka i bakrenjaka gotovo
svih careva. Značajan i vrijedan nalaz je ostava zlatnoga nakita,
tzv. zlato Urbice, jer se na jednome prstenu u toj ostavi spominje
Urbica, iz razdoblja V.-VI. st.
12. Poganski kultovi,
U Naroni su se
širili i poštovali mnogi poganski kultovi: Jupitera, Eskulapa,
Merkura, Marsa, Fortune, Dijane, Cerere, Neptuna, Mitre, Libera, ali i
orijentalnih božanstava, kao što je božica Izida, čija se bista od
alabastera nalazi u Arheološkoj zbirci u Vidu.
13. Ecclesia Naronitana (Naronska biskupija),
Narona je u V. i
VI. st. postala sijelo biskupije, jer se u VI. st. spominje njzin
biskup Marcel (Marcellus, episcopus ecclesiae Naronitanae). Narona je
imala najmanje tri crkve iz ranokršćanskoga razdoblja: najveća, možda
episkopalna, bila je bazilika na mjestu današnje crkve Sv. Vida, te
bazilika na lokalitetu Erešove bare i bazilika u vodovodu, na trasi
vodovoda prema Korčuli, ispod ceste Vid – Ljubuški.
14.Kasna antika i propadanje Narone,
Povjesničari su
smatrali da je Narona propala početkom 7. st. kada je počela tzv.
selidba naroda. Međutim, izvjestan kontinuitet života nastavlja se
tijekom 8. i 9. st., vjerojatno na periferiji Narone.
15. Istraživanja Carla Patscha,
Naronu je prvi
sustavno počeo istraživati austrijski arheolog Carl Patsch krajem. 19.
i poč. 20. st. Utvrdio je postojanje foruma, zidina, cesta prema
Naroni i otkrio mnoge epigrafičke spomenike, novce, miljokaze, amfore
i dr. O tome je napisao studioznu knjigu POVIJEST I TOPOGRAFIJA NARONE/ZUR
GESCHICHTE UND TOPOGRAPHIE VON NARONA, Wien, 1907.
16.Istraživanja Ivana Marovića i Nenada Cambija,
Nakon II.
svjetskoga rata Naronu sustavno počinju istraživati stručnjaci iz
Aeheološkoga muzeja u Splitu I. Marović, F. Buškariol, te N. Cambi.
Otkriven je u središtu Vida mozaik uz forum, istraživane su obrambene
zidine i djelomično otkopana bazilika iz trase vodovoda prema Korčuli.
N. Cambi pronašao je 1978. glavu cara Vespazijana, oko 75. god., od
bijela vapnenca, obrađena rotirajućim svrdlom
17. Istraživanja Emilija Marina.
Značajne rezultate
u istraživanjima Narone postigla je ekipa Arheološkoga muzeja u Splitu
pod vodstvom ravnatelja Muzeja E. Marina 1991-1997. Istraženi su
temelji bazilike ispod crkve Sv. Vida i otkopan je dobro očuvani krsni
zdenac, osklikan rajskim rijekama, ali je zbog plavna tla morao opet
biti zatrpan. Na forumu, gdje su se nalazile Plećaševe štale, otkopano
je 16 hramskih kipova, cara Augusta i njegove obitelji, te ostalih
rimskih moćnika i božanstava. Svi su bili bez glava, pa se
pretpostavlja da je na tom mjestu podignut hram u I. st. (Augusteum),
ali je u 4. st., kada je kršćanstvo postalo službena religija u
Carstvu, porušen i kipovi su bez glava zbačeni s postolja. Dvije
glave, boga Merkura i carice Livije, još davno su završile u Ashmolean
muzeju u Oxfordu. Uz kip je nađen posvetni natpis carskoga namjesnika
Publija Kornelija Dolabele, koji je vjerojatno postavio Augustov kip
14. godine nakon njegove smrti. U Vidu će na
središnjem trgu, antičkome forumu, biti obnovljen Augusteum in situ i
sagrađen muzejski paviljon.
E suburbio Naronae,
X Kal. Apr. A.D. MMII.
Radoslav Dodig